OLIVY OBOHATÍ JÍDLO, ALE I PROSPĚJÍ ZDRAVÍ

V posledních letech se  na našich stolech objevuje stále více čerstvého ovoce a zeleniny. Bohatým zdrojem vitamínů a antioxidantů se stávají mimo jiné  i olivy.

Podle odborníků na výživu obsahují řadu vitaminů a minerálů nezbytných k posílení imunity. Navíc působí preventivně proti srdečně cévním onemocněním. Zelené i černé olivy jsou důležitou součástí správné výživy stejně jako jiné druhy ovoce a zeleniny. I když se v našich zeměpisných šířkách nepěstují, lze je kdykoli koupit a dopřát tak organismu porci zdraví. Olivy totiž díky svému složení působí preventivně proti vzniku onemocnění srdce a zároveň snižují hladinu krevního cholesterolu. Slouží také právě jako zdroj vitaminů a antioxidantů, které jsou pro člověka důležité. Antioxidanty přispívají k zpomalení stárnutí, nebo pomáhají zabránit oxidaci jiných molekul. Olivový olej obsahuje vysokou koncentraci polyfenolů, které mají pozitivní vliv na tělo právě díky svým antioxidačním vlastnostem.

Olivy obsahují dále množství vitaminů, například vitaminy A a B, kalcium, zinek, železo či draslík, které jsou nezbytné pro posílení imunity a chrání organismus před nadměrnou ztrátou tekutin. Olivy působí blahodárně i na trávicí ústrojí, a to díky vysokému obsahu vlákniny. V zimě má člověk sklon dát si na talíř různé pochoutky, s olivami ale lze mlsat bez výčitek. Například španělské olivy mají nízký obsah kalorií, a to hlavně ve srovnání s našimi klasickými pochoutkami, navíc obsahují zdravé tuky. Jejich obsah se pohybuje kolem 20 procent a jde především o tuky nenasycené, které tělo lépe zpracovává.

Olivy uspokojí všechny čtyři chutě – jsou slané, sladké, hořké i kyselé. Za chvíli z nich lze vykouzlit vynikající pohoštění pro nečekanou návštěvu nebo rychlou večeři, použít je můžeme do salátů, do rizota, těstovin, omáček, ale i do dezertů. Stolní olivové oleje jsou na druhé úrovni potravinové pyramidy společně s ovocem a zeleninou. Jsou každodenní součástí středomořské kuchyně, která patří k nejzdravějším na světě.