Nemáme dostatek hořčíku

In Poradna, Zajímavosti by walsla

Ze studií to vyplývá jasně, Češi jsou obézní, málo se hýbou, jedí nezdravě a nekvalitně a nedodržují pitný režim. A každý třetí Čech také trpí nedostatkem hořčíku. Nedostatek hořčíku v české populaci prokázala studie Centra pro výzkum a vývoj Lékařské fakulty UK a Fakultní Nemocnice v Hradci Králové. To pod vedením renomovaného odborníka na výživu Prof. MUDr. Zdeňka zmapovalo bilanci hořčíku v lidském organismu.

Výsledky jsou alarmující – studie ukázala, že téměř 30 % osob trpí deficitem magnesia. Přitom hořčík je pro fungování našeho těla nepostradatelný a jeho vliv na naši kondici je blahodárný. Asi neznámějším symptomem nedostatku hořčíku jsou svalové křeče, především v nohách. Mezi další závažné projevy patří nespavost, bolesti hlavy, zácpy, únava, srdeční arytmie, náchylnost ke stresu a v neposlední řadě snížená schopnost soustředění a zhoršená funkce centrálního nervového systému.

Magnesium je v organismu nepostradatelné také pro získávání energie a procesy, které s přeměnami energie v těle souvisí, podílí se na funkci svalů, nervové tkáně, tvorbě bílkovin nebo třeba na přenosu nervového vzruchu. Hořčík je důležitý už v prenatálním období pro správný růst plodu a kostry dítěte. I proto je jeho dostatek tolik důležitý pro těhotné a kojící ženy.

Na nedostatku hořčíku napříč naší populací se podílí nešetrné postupy při pěstování plodin (chemická hnojiva snižují schopnost rostlin přijímat hořčík z půdy) a mnohdy nešetrné zpracování potravy. Velkou roli pak hraje také skladba našeho jídelníčku. Jíme příliš mnoho potravin bohatých na tuky a cukry a naopak příliš málo ovoce a zeleniny. Hladinu hořčíku v našich organismech snižuje i konzumace alkoholu a kávy nebo některých léků, například antikoncepce.

Nedostatkem hořčíku pravděpodobně trpíte, pokud:

• Pijete hodně kávy (víc než 3 šálky denně) a nedodržujete pitný režim.
• Dopřáváte si několik skleniček alkoholu několikrát v týdnu.
• Jíte pravidelně tučná jídla, naopak nejíte moc ovoce, zeleniny, luštěnin či ořechů.
• Máte vyšší hodnoty BMI.
• Trpíte cukrovkou, máte často svalové křeče (především v nohách), cítíte se dlouhodobě unavení, ve stresu, trpíte nespavostí.

Související články