Co jsou ÉČKA? A jsou opravdu tak nebezpečná?

In Poradna, Příroda, Zajímavosti by walsla

Éčka. To je dnes velmi probírané téma. Mnozí si myslí, že bychom se jim měli vyhnout velkým obloukem, ale pozor, některá éčka mohou být i zdravá a zdraví prospěšná. Vše o „éčkách“ nám prozradila nutriční terapeutka Věra Boháčová.

E 300. Když si tento kód přečteme na nějaké potravině, zpozorníme. Ale v tomto případě to není až tak na místě, protože tento E-kód označuje kyselinu askorbovou, lépe ještě vitamin C. To jasně ilustruje to, že „éčka“ nemusí být jen hnusy, ale mohou to být i látky, které jsou pro nás zdravé a zdraví prospěšné. Na druhou stranu, ale existují i látky označené E-kódem, které jsou opravdu nebezpečné a některé se dokonce v Česku nesmí do potravin přidávat. Problematiku „éček“ se nám snažila osvětlit nutriční specialistka Věra Boháčová.

O „éčkách“ dnes slyšíme doslova na každém kroku. Jsou opravdu tak nebezpečná, jak se může zdát?
„Je pravda, že veřejnost nám trochu šílí z ‚éček‘. A trošičku zapomíná na rizika, která spočívají úplně v něčem jiném než v přídatných látkách neboli aditivech, jak se ‚éčkám‘ odborně říká. Ta rizika jsou: nevyvážená strava, nadbytek cukru, nedostatek ovoce, zeleniny a vlákniny.“

Co to vlastně „éčka“ jsou?
„Jsou to aditiva (přídatné látky), které se do potravin přidávají za účelem zvýšení jejich kvality. Dělí se do skupin podle toho, jakou mají v potravině funkci – barviva, konzervanty, antioxidanty, sladidla aj. Nutno říci, že do potravin jsou přidávány v opravdu malém množství. Jejich bezpečnost, tak i přidávané množství jsou přísně kontrolovány.“

Jsou „éčka“ nezdravá a škodlivá?
„Ne všechna ‚éčka‘ jsou škodlivá. Řekla bych, že ta škodlivá ‚éčka‘ se do našich potravin nemůžou dostat. Jsou velmi přísné kontroly. Některá ‚éčka‘, která jsou snad v nadměrném množství, mohou vyvolat negativní reakce a ty je třeba kontrolovat. Limity pro přidávání do potravin jsou hodně přísné a při konzumaci pestré vyvážené stravy žádné riziko nehrozí. V některých konkrétních případech (např. při alergiích) je nutné některá éčka v potravinách hlídat, ale v tomto případě je potřeba všímat všech zdrojů alergenu, nejen ‚éček‘. Naopak, svůj E-kód mají látky pro naše zdraví prospěšné, jako je např. vitamin C či betakaroten.“

Související články