Co našli odborníci v jahodě?

In Ovoce, Poradna, Zajímavosti by walsla

Jsou červené, šťavnaté a zbožňují je děti i dospělí. Jahody jsou prostě hit. Navíc jsou plné vitamínů a minerálů a dietní, protože jsou z velké většiny tvořené jen vodou. Jenže víte, co ještě všechno obsahují? Stejně jako jiné ovoce toho jahody obsahují mnohem a mnohem víc. Jak je hodnotí nutriční terapeutka Gabriela Tomanová?

Jahody jsou pro nás výrazným zdrojem vitaminů, minerálních látek, stopových prvků a organických sloučenin. Jsou také výrazným zdrojem tekutin, protože obsahují přes 90% vody. Jsou zároveň i vhodné pro různé typy diet, a to pro jejich nízkou kalorickou hodnotu,“ vypočítává odbornice na výživu.

Hubnutí s jahodami pomáhá i to, že je v nich snadno rozpustná vláknina a nízký obsah sacharidů. „Z vitamínů obsahují jahody velké množství vitamínu C, který posiluje imunitní systém, preventivně chrání cévy, podporuje vstřebávání železa, a tím předchází chudokrevnosti, je potřebný pro metabolismus aminokyselin, chrání buňky a podporuje růst. Dále pak vitamíny A, B a E. Tyto zmiňované vitamíny působí jako silné antioxidanty,“ doplňuje Tomanová.

Varuje ovšem před pojídáním ještě kyselých jahod. Hrozí totiž, že spořádání takto nedozrálých plodů může u strávníka spustit nežádoucí, jakoby alergickou reakci – kopřivku.
„Další velmi důležitou složkou jahod je kyselina ellagová, která působí preventivně proti různým druhům rakoviny. Pozitivních a ochranných účinků jahod lze dosáhnout již při konzumaci tří porcí (přibližně 20 plodů) v jednom dni,“ radí nutriční specialistka.

Související články