NAD DOTAZY ČTENÁŘŮ – CHYBĚJÍCÍ ŽELEZO   

In Od čtenářů, Poradna, Příroda, Zdraví by walsla

Dobrý večer, napsal pan Josef z Hradiště, chtěl bych Vás poprosit o radu. Náš malý vnuk má podle lékařky málo železa, a proto mě zajímá zda existuje nějaká přírodní medicína, která by mohla jeho stav zlepšit. Děkuji za odpověď.
Jak poznáme, že máme nedostatek železa? Železo je velkou měrou obsaženo v hemoglobinu, proteinu, ten napomáhá okysličování tkání v našem těle. Nedostatek železa nemusíme pocítit hned, ale dlouhodobě může vést třeba k chudokrevnosti. Nejčastějším projevem je únava a celková vyčerpanost, podrážděnost, problémy s dýcháním, bušení srdce, bledost pokožky, bolesti hlavy, poruchy soustředění, poruchy termoregulace, vypadávání vlasů a lámavost nehtů, kožní problémy, bolestivá menstruace…
Kde ho najdeme? Železo se nejlépe vstřebá ze živočišných zdrojů například vepřová játra, hovězí i vepřové maso, ryby a mořské plody. Mezi rostlinnými zdroji pak volíme pšeničné klíčky, sezamové a slunečnicové semínko, pivní kvasnice, luštěniny, zázvor, ovesné vločky, mořské řasy…Železo najdeme i v sušeném ovoci, z čerstvého ovoce volíme citrusové plody, kiwi, jahody, ostružiny, rybíz…Zelenina nabízí také železo např. roketa, špenát, čekanka, petželka, bazalka a máta (na obrázku špenát – na 100g je asi 4,1 mg železa).
Vstřebávání železa zlepšuje třeba vitamín C, naopak zhoršuje ji káva, kakao, nadměrný příjem vápníku, fosforu a také (s podivem) vláknina.

Související články