OSTEOPORÓZA – TICHÝ ZLODĚJ – CO S NÍM

Své zdraví můžeme ovlivnit přiměřeným pohybem, denním příjmem vitamínů a vhodnou stravou.
Vitamíny
Zaměříme se na doporučený příjem vitamínů – nejenže nám mohou při osteoporóze pomoci, ale především mohou být její účinnou prevencí. O které vitamíny se jedná? Samozřejmě je to vápník, vitamín D (hlavně v zimě – v létě nám jeho tvorbu pomáhá zvyšovat sluníčko), hořčík, bor, vitamin C, B6, mangan, zinek, měď…
Pohyb
Pohybovat bychom se měli rozumně a pravidelně – zlepší se nám kosti a prospěch budou mít i naše plíce, cévy a mozek. A co teprve naše kondice, linie i nálada! Aktivit se nám nabízí skutečně mnoho od domácího posilování po příjemné denní procházky či plavání (alespoň ½ hodiny) – práce na zahrádce, houbaření. Výborné účinky má také chůze ve vodě. Je také důležité vyvarovat se různých skoků, abychom snížili riziko pádu a pak i možné zlomeniny.
Strava
Potřebný vápník získáme hlavně konzumací mléka a mléčných výrobků, brokolice a kapusty, fíků, sóji, mandlí, sezamu a slunečnicových semínek, máku, sardinek a také mléčné čokolády. Pozor – existují potraviny, které naopak omezují vstřebávání vápníku (maso, vejce, bílá mouka, špenát, přemíra kávy a cukru).
Dalšími vhodnými potravinami je například cibule a česnek, výborné jsou mrkvové, celerové a citronové šťávy.
Léčitelé doporučují čaj z kopřivy, z přesličky rolní, z pampelišky…