zdroj: Pixabay

ZDRAVÉ, VÝŽIVNÉ I DOBRÉ … TO JSOU OŘECHY (1)

In Ovoce, Poradna, Příroda, Zajímavosti, Zdraví by walsla

Ořechy by měli jíst hlavně lidé vyčerpaní a také podráždění. Ale to není všechno – ořechy nám nejen pomáhají při depresích, ale například podporují tvorbu červených krvinek a pomáhají při anémii, příznivě ovlivňují imunitní systém, dobře působí na lidi trpící onemocněním srdce, snižují cholesterol v krvi…

Ořechy jsou výborné pro naše tělo i pro naši duši

Nejzdravější jsou ořechy syrové (pražené obsahují většinou sůl). Významně pomáhají při léčbě sexuálních problémů a neplodnosti. Díky nízkému obsahu uhlohydrátů jsou výbornou potravou pro diabetiky. Přestože dokáží předcházet nejrůznějším onemocněním, neměli bychom se jich přejídat a nepřekračovat doporučenou denní dávku.

Chutnají nám vlašské ořechy, lískové a burské oříšky i mandle

Vlašské ořechy jsou plody ořešáku královského, u nás jsou asi nejznámější a u nás hojně pěstované.
Konzumují se hlavně syrové, ale velké uplatnění mají i v kuchyni. Mají protizánětlivé účinky, fungují jako prevence chorob srdečních, cévních i rakovinových. Příznivě ovlivňují činnost ledvin a střev, pomáhají snižovat hladinu cholesterol v krvi, regulují krevní tlak a zklidňují naše pocuchané nervy. Prospívají pokožce, vlasům, nehtům a také prý podporují sexuální potenci. Obsahují vitamíny i minerální látky (například E, B, hořčík, měď, zinek…).
Lískové oříšky jsou plody známé lísky obecné, také u nás hojně pěstované. Snižují cholesterol a cukr v krvi. Prospívají očím, pomáhají zpomalovat stárnutí a oddalují jeho příznaky.
Mandle jsou jádra pecky mandloně obecné. Nejčastěji se konzumují syrové (se slupkou i loupané), používají se také při výrobě pečiva. Obsahují nejvíc vlákniny, vitamín E a další. Snižují hladinu cholesterolu a cukru v krvi. Pozor si musíme dát na doporučenou denní dávku – ta je maximálně hrstka mandlí.
Burské oříšky jsou semena lusků rostoucích na podzemnici olejné, jde vlastně o luštěninu.
Také obsahují mnoho tuků, proteinů, vitamínů (B, C, E…), antioxidanty, omega, vápník, sodík, mangan, zinek, selen, draslík, hořčík. Jsou velmi bohaté na živiny, obsahují 25 % bílkovin, velké množství cukrů a tuků.
Podporují trávení, zlepšují metabolismus, vyrovnávají hladinu cholesterolu i cukru v krvi… jsou vynikající prevencí vzniku cukrovky, cévních i rakovinových onemocnění. Zlepšují koncentraci i mozkové funkce, vylepšují dokonce i naši náladu.

Související články