VLÁKNINU NIČÍM NEHRADÍŠ

In Ovoce, Poradna, Příroda, Zajímavosti, Zdraví, Zelenina by walsla

Vláknina je komplex látek převážně sacharidové povahy rostlinného původu, které tělo neumí natrávit ani použít jako zdroj energie.
Existují dva druhy vlákniny – ve vodě rozpustná, nebo naopak ve vodě nerozpustná.

Ve vodě rozpustná – pokud přijmeme i dost tekutiny, nabobtná, případně se až rozpustí a vznikne jakási želatina. V trávicím systému zpomaluje vstřebávání glukózy, váže a vylučuje tukové látky (například cholesterol). Najdeme ji v ovoci, luštěninách, ovesných vločkách, mrkvi, kedlubně, bramborách, tuto vlákninu obsahují také ořechy, neloupaná rýže či lněná semínka.

Ve vodě nerozpustná vláknina – podporuje pohyb svalové vrstvy střeva, čímž zkracuje dobu kontaktu toxických látek se sliznicí, toxické látky váže a usnadňuje jejich vylučování. Najdeme ji především v pšenici, žitu, ječmeni, zelenině, kukuřici, ořeších nebo olejnatých semínkách. Je proto dobré upřednostnit celozrnné pečivo a chléb před bílým a celozrnné těstoviny před bílými druhy. Do omáček a polévek používáme celozrnnou mouku, do pečiva, dezertů, salátů můžeme přidávat mletá lněná semínka. A hlavně – ovoce a zeleninu neloupeme, právě slupka totiž obsahuje nejvíce vlákniny.

Související články