zdroj Pixabay

LÉČIVÁ SÍLA ČERNÉHO KOŘENE

In Poradna, Recepty, Zelenina by walsla

Černý kořen nebo také černý kořen španělský vypadá jako tmavá mrkev, z níž po poškození vytéká bílá tekutina. Nezní to moc lákavě, ale uvnitř nás čeká sladký, nízkokalorický obsah plný živin. Černý kořen hadí mor může velmi významně zpestřit náš jídelníček a navíc být prospěšný našemu zdraví. Tak proč mu nedat šanci?

Co nám černý kořen nabízí

Černý kořen patří mezi velmi výživné a hodnotné zeleniny. Je potravina lehce stravitelná a ocení jej hlavně diabetici, radost z ní budou mít i výživoví poradci, neboť obsahuje jen velmi nepatrné množství cukru a místo škrobu pouze polysacharid inulin, vhodná je také pro lidi, kteří se rozhodli zhubnout. Najdeme v něm kromě toho také velké množství biologicky vázané vody, 1,2 procenta bílkovin, 2,4 procenta vlákniny, 12,6 % bezdusíkatých látek, organické kyseliny a tuky. Jsou v něm jak vitamíny (A, B, C a E), tak i stopové prvky (například hořčík, draslík, sodík, magnezium, měď, železo, vápník, fosfor…).

Díky vysokému obsahu draslíku je vhodný pro posílení srdeční činnosti, hodí se pro pacienty trpící revmatismem. Využívá se při dně a revmatických chorobách, které jsou podmíněny kyselinou močovou. Působí jako prevenci při onemocnění slinivky a při poruchách látkové výměny. Příznivě působí při nedostatečné činnosti jater a žlučníku. Dobré účinky má na různé alergie a kožní problémy (ekzémy, lupénka…). Černý kořen je díky polysacharidu inulinu potravinou jako stvořenou pro diabetiky, který ho využívají i pro slazení čaje.

Použití černého kořene je všestranné

Použití černého kořene je všestranné. Syrový má lahodnou oříškovou chuť, čerstvá nať se hodí do salátů, je možné ho i vařit, dusit, smažit nebo péct. Zkusme si dva jednoduché recepty:
Salát z černého kořene
Co budeme potřebovat
dva černé kořeny, dvě mrkve, dvě jablka, šťávu z citronu, sůl, 1 lžičku medu, 1 lžičku oleje, čerstvou petrželku, pažitku
Jak na to
Zeleninu a jablka omyjeme, oloupeme a nastrouháme. Zakapeme celé citronovou šťávou, ochutíme medem a špetkou soli, promícháme se lžičkou oleje (použijeme podle chuti řepkový nebo olivový). Salát podáváme jako přílohu k jídlu, nebo si na něm pochutnáme s celozrnným chlebem.

Zeleninová směs
Co budeme potřebovat
4 černé kořeny, 1 cuketa, 4 rajčata, 4 jarní cibulky, 3 stroužky česneku, 1 lžičku řepkového oleje, sůl, pepř, bylinky: tymián, rozmarýn, bobkový list, petrželka
Jak na to
Na oleji orestujeme jemně nakrájenou cibulku, přidáme na kolečka nakrájený černý kořen a dusíme asi 5 minut. Pak přidáme na kolečka cukety a rajčat. Ochutíme bobkovým listem, rozmarýnem a tymiánem. Podusíme asi 15 až 20 minut, až vše změkne. Zeleninovou směs podáváme s lososem nebo drůbeží.