zdroj Pixabay

ZDRAVÍ UKRYTÉ V DROBNÉM OVOCI III.

In Ovoce, Poradna by walsla

Léto nám nabízí nejrůznější druhy ovoce a tedy i čerstvé a zdravé potraviny. K oblíbenému drobnému ovoci patří kromě jahod také různé druhy rybízů, angrešt – kombinací těchto dvou byla vyšlechtěna josta. Ale tento výčet ani zdaleka nekončí. Kdo by neznal a také nemiloval oblíbené maliny a ostružiny či borůvky. Všechny pro nás představují bohatství v podobě vitamínů a zdravých látek potřebných k životu – tedy takovou zásobárnu zdraví.

Lákavé černé ostružiny

Jsou jich plné lesy i zahrady, jejich trnité pruty nás mnohdy odrazují od sběru. Ostružiny jsou takový malý černý zázrak, jsou stejně chutné jako zdravé.

Co nám nabízejí ostružiny
Plody ostružiníku obsahují vitamín C a také vitamíny skupiny B. Je v nich zastoupen i fosfor, železo, hořčík, vápník… Plody celkově zdokonalují tělesnou kondici, povzbuzují imunitu a podporují regeneraci těla. Jsou proto vhodným doplňkem stravy při únavě, nachlazení i při rekonvalescenci. Zlepšují také stav cévního systému, jsou doporučováné při arterioskleróze, křečových žilách či hemoroidech. Říká se také, že díky zvýšenému prokrvování pomáhají i při poruchách erekce.
Ale pozor čerstvé plody bychom neměli jíst při žaludečních vředech, zánětech střev, žaludku a při onemocnění žlučníku.
Čaj z plodů je velmi chutný, oslazený medem můžeme podávat i dětem při jakýchkoli plicních problémech (zánět horních i dolních cest dýchacích, zápal plic, kašel). Na čaj se využívají také listy (samozřejmě jen z planých rostlin, které rostou v lese).

Modravé borůvky jsou chutné, osvěžující, zdravé

Stejně jako u malin a jejich „malinové“ barvy se používá spojení „borůvková modř“. Kromě lesních plodů se dnes často pěstují tak zvané borůvky kanadské nebo zahradní. Borůvky jsou malé modré plody s temně fialovou šťávou. Dozrávají od června do září, ve vyšších polohách (kde se jim také daří) modrají a sládnou vždy o něco později. Můžeme je jíst čerstvě utržené – to jsou určitě nejchutnější. Ale dají se i  připravovat v kuchyni – koláče, knedlíky, dorty, lze z nich vyrábět kompoty, džemy, rosoly…

Borůvky obsahují málo kalorií a jsou plné živin
Senzorickou hodnotou a obsahem cenných živin se borůvky řadí k nejcennějšímu a nejzdravějšímu ovoci. (Mezi ukazatele senzorické jakosti patří: chuť, vůně, barva, konzistence i vnější vzhled.) Obsahují třísloviny, antioxidanty, bioflavonoidy, karotenoidy, provitamín A, resveratrol, vitamín C, vitamíny skupiny B, ovocné cukry, a také prvky: hořčík, draslík, mangan, železo, měď, zinek, chrom…
Borůvky brání poškození DNA, zvyšují obranyschopnost, chrání nás před stárnutím i před rakovinou. Podporují růst dětí, pomáhají jako podpůrný prostředek při léčbě cukrovky, revmatismu i dny. Zlepšují ostrost zraku.