zdroj Pixabay

AVOKÁDO JE SUPEROVOCE

In Ovoce, Poradna, Recepty by walsla

Avokádo je plod nevysokého stromu hruškovce přelahodného, mnohdy považováno za zeleninu – patří však k ovoci a to nejen k ledajakému – odborníci na výživu tvrdí, že to je superovoce.

Jak chutná avokádo

Plody avokáda se na pultech obchodů objevují stále častěji a samozřejmě nás lákají, abychom je ochutnali. Zralé avokádo má být na omak měkké, ne však kašovité. Na jeho povrchu bychom neměli najít žádné tmavé skvrny ani příliš měkká místa. Nezralé avokádo však bez problémů dozraje během 3 až 5 dnů při pokojové teplotě, aby rychleji „došlo“, můžeme ho dát do sáčku se zralým jablíčkem. Nejlepší jsou tmavé druhy menší velikosti. Bílo žlutá až citronově zelená dužina je jemná, měkká, chuť není nijak výrazná, trochu připomíná oříšky a snadno vstřebává chuti dalších ingrediencí, což se využívá hlavně v kuchyni.

Dužinu získáme jednoduše

  • 1) Uchopíme avokádo a nožem zajedeme podélně do středu plodu až k tvrdé pecce. Jde to lehounce, není třeba žádná síla.
  • 2) Nyní nožem obkroužíme dokola a rozřízneme avokádo napůl – pecka zůstává neporušena.
  • 3) Avokádo uchopíme do obou rukou – rozřízlými polovinami plodu pootočíme proti sobě – avokádo se rozdělí – pecka zůstane v jedné polovině.
  • 4) Uchopíme polovinu s peckou, rázně do ní zasekneme nůž a pootočíme jím – pecka se uvolní a jednoduše ji pak vyndáme.
  • 5) Teď musíme odstranit slupku. Použijeme na to lžíci – zaboříme ji mezi slupku a dužinu, objedeme celou plochu – a máme oloupáno. Místo lžíce můžete zkusit obyčejnou sklenici.

Jak jíst či dochutit avokádo

Díky jemné ořechové chuti se dá kombinovat s různými dochucovadly. Je vynikající v nejrůznějších salátech a nepostradatelné v pomazánkách. Lze je natřít na tenké plátky chleba, nebo rozpůlené či nakrájené avokádo ochutíme: solí, pepřem, paprikou, olivovým olejem, citronovou nebo limetkovou šťávou, balzamikovým octem, česnekem..

Avokáda jsou jednoduchá na přípravu a na konzumaci a můžete si je užít na nejrůznější způsoby. Existuje několik jednoduchých receptů, které stojí za vyzkoušení. Do teplých jídel přidáváme kousky avokáda až těsně před dohotovením, nikdy je neupravujeme tepelně, protože vzhledem k taninu, by avokádo hořklo.

Cenné látky z avokáda

Plody obsahují lehce stravitelný olej, mají vysoký obsah vitamínů (A, B, E, G K a také menší množství C), bílkovin, minerálních látek (kalcium, železo, draslík, lutein, hořčík, mangan…). Avokádo snižuje hladinu cholesterolu (stejně jako chemicky vyráběné léky), hydratuje pleť prý dokáže také chránit před očními chorobami. Toto ovoce je důležitou složkou potravy výhodné je zejména pro vegetariány, doporučuje se také kojícím a těhotným ženám, vegetariánům, lidem trpícím únavou nebo pro rekonvalescenci a celkové posílení organismu.
Olej je výborný pro běžné používání v kuchyni, avšak velmi drahý, uplatňuje se hlavně v kosmetice.

 

Related Post