zdroj Pixabay

ŘAPÍKATÝ CELER NA ZAHRÁDCE

In Poradna, Zelenina by walsla

Řapíkatý celer není ještě u nás tak populární jako třeba ve středomořské kuchyni…ale jeho postavení se i u nás pomalu mění k lepšímu. Není divu, je to zelenina zdravá a také chutná. Řapíkatý celer by se měl stát nedílnou součástí zdravého stravování a objevovat se na našem jídelníčku stále častěji.

Celer bez bulvy

Celer známe určitě všichni jako zeleninu kořenovou, kterou pěstujeme a bez které si nedovedeme představit přípravu mnoha zeleninových pokrmů. Ovšem celer řapíkatý je docela něco jiného – nevytváří totiž bulvu. Celer řapíkatý (Apium graveolens L. var. dulce) se tradičně pěstuje pro hrubé ztluštělé vybělené listy s širokými stonky, právě ty jsou jeho jedlou částí. I když se to nezdá, je ve skutečnosti jeho pěstování poměrně lehké, má však specifické potřeby.

Celer řapíkatý na zahrádce

Pěstujeme ho z předpěstovaných sazenic. Pokud budeme sami vysévat semena, pak v 2. polovině února do truhlíků, později je pikýrujeme. Vysazujeme je až po jarních mrazíkových dnech, tedy od konce května až do konce června. Pokud by výsadba namrzla, hrozí jí vysoké riziko vykvetení.
Půda – nejvhodnější je středně těžká, hlinitá, dostatečně vlhká, bohatá na živiny. U řapíkatého celeru si využijeme půdu přímo hnojenou organickými hnojivy. (Právě vývin nadzemních částí podpoří mírně zvýšená dávka dusíku.) Přidáváme mu Cererit, který obsahuje bór (důležitý právě pro celer).
Následná péče o rostliny spočívá především v okopávání porostu, odplevelování a pravidelné zavlažování. V případě potřeby přihnojíme řapíkatý celer ledkem.
Protože se ke konzumaci využívají vybělené řapíky, je třeba asi 3 až 6 týdnů před sklizní začít s bělením: svážeme stonky k sobě a až do výšky listové čepele nahrneme půdu. Můžeme je také obalit slámou či papírem. (Existují i velmi jemné odrůdy, které se bělit nemusí).
Sklízíme od poloviny srpna až do pozdního podzimu: Odhrneme půdu a odřezáváme až u země. Stopky některých odrůd netřeba bělit.

Jak působí na naše zdraví

Řapíkatý celer obsahuje 95 procent vody, dále antioxidanty, vitamíny („céčka“ je v něm víc než v citronu), dodává tělu potřebné minerální látky (draslík, hořčík, fosfor, železo, mangan, zinek…).

  • Rozšiřuje cévy, zlepšuje tok krve, snižuje krevní tlak i hladinu cholesterolu.
  • Snižuje zátěž na kardiovaskulární systém, tím i riziko srdečních chorob, aterosklerózy i mrtvice.
  • Zabraňuje dehydrataci organismu, přispívá ke správné funkci jater, chrání před žlučovými kameny.
  • Zajišťuje celkovou detoxikaci těla, tím podporuje správné fungování ledvin a zabraňuje tvorbě ledvinových kamenů.
  • Zlepšuje činnost trávícího traktu, zabraňuje zácpě.
  • Upravuje hladinu stresových hormonů, pomáhá při zvládání psychické zátěže.
  • Podporuje činnost pohlavních žláz, je uznávané afrodisiakum a má dobré výsledky s léčením potence.
  • Jíme ho také jako prevenci i lék proti zácpám, které nás delší dobu zužují. Je vynikající složkou potravy při redukčních dietách.
  • Zlepšuje stav pokožky, zlepšuje zrak, snižuje bolesti a otoky.
  • Využívá se při artritidě, revmatismu a dně, ulevuje od bolestivé migrény, obsahuje složky proti rakovině, brání nás i proti cukrovce.