zdroj redakce

CIBULOVÁ NAŤ A RŮŽIČKOVÁ KAPUSTA

In Poradna, Recepty by walsla

Pod sněhem dorostla kapustička, nadešel čas ji sklidit a připravit si zdravý salát, na kterém si všichni pochutnají a budou velebit dary přírody. V zimě je všeobecně méně vitamínů a snažíme se je doplnit, kde a jak můžeme. Při hledání si vzpomeňme i na cibulovou nať.

Čočka s růžičkovou kapustou

Salát z červené čočky a růžičkové kapusty si zamilujeme, můžeme ho připravit jako oběd, hodí se i k večeři.
Co budeme potřebovat
200 g růžičkové kapusty, 150 g čočky (můžeme použít červenou, zelenou i černou), 300 ml vody, 4 lžíce olivového oleje, 1 červená cibule, 2 až 3 stroužky česneku, kostka zeleninového bujónu
po hrsti: čerstvou petrželku, pažitku, jarní cibulku, sůl (nejlépe mořská), l citron, 10 g dijonské hořčice, 1 lžíce javorového sirupu

Jak na to
V hrnci rozehřejeme 2 lžíce oleje a orestujeme půlku najemno nakrájené červené cibule. Propláchneme čočku, necháme okapat a nasypeme do hrnce k cibuli. Přidáme najemno nasekaný česnek a restujeme společně asi 5 minut. Pak podlijeme vodou, ve které jsme povařili rozdrobený bujón, a vaříme cca 20 minut bez poklice. Pak odstavíme z ohně, osolíme a přimícháme najemno nasekanou petrželku, pažitku a jarní cibulku nakrájenou na kolečka.

V druhém hrnci rozehřejeme zbylé 2 lžíce oleje a přidáme očistěné půlky růžičkové kapusty, bílou část jarní cibulky a sůl. Za stálého míchání restujeme na mírném ohni asi 4 minuty. Přidáme šťávu z citronu a ještě necháme asi 5 minut prohřát. Pak promícháme s připravenou čočkou.

V misce našleháme dijonskou hořčici s javorovým sirupem a promícháme se čočkovou směsí. Ozdobíme kolečky z půlky cibule a posypeme zbylou natí.

Cibulová nať nám doplní vitamíny

Zelená část cibulové zeleniny obsahuje zdraví prospěšné látky jako cibule a v zimě jsou tím cennější. Jsou to jednak silice, organické kyseliny, vitamíny i minerály. Nejvhodnější jsou mladé čerstvé výhonky.
A stačí tak málo: do plastové nádoby nebo jen seříznuté plastové lahve dáme zeminu, nahoru zapíchneme malé cibulky a občas zaléváme.

Růžičková kapusta je výjimečnou zeleninou vyznačující se vysokým obsahem zdraví prospěšných látek – jak vitamínů (například A, C), tak i minerálních látek (draslík, vápník, železo…). Vláknina a bílkoviny pomáhají s pocitem sytosti při dietě.
Červená čočka je zdravou luštěninou pro každého, obsahuje spoustu železa, selenu, fosforu, zinku a vitamínu B 6. Je dobrým doplňkem stravy, rychle nás zasytí.