zdroj Pixabay

PROČ PĚSTOVAT A JÍST ZELENINU

In Poradna, Zelenina by walsla

V zimních měsících by se měla zelenina objevovat na našem jídelníčku pravidelně každý den. Přestože nám nejrůznější média, odborníci na výživu i naši lékaři stále připomínají blahodárný vliv zeleniny, její konzumace se u nás nezvyšuje. 

Konzumace zeleniny v Evropě

Jíme zdravě? Jíme dostatečné množství zeleniny a ovoce, nebo jsme spíš na maso a masné výrobky a potraviny zpracované průmyslově? Její pravidelná konzumace je považována za důležitý prvek zdravé a vyvážené stravy.
A jak jsme na tom v porovnání s ostatními evropskými zeměmi? Není to nijak slavné…
Zajímá-li Vás, jak se stravují Evropané, můžete se podívat na: stravování Evropanů nebo na: spotřeba zeleniny

Proč jíst zeleninu a ovoce

Ovoce je zdravé stejně jako zelenina. Ta je ale pro náš organismus výhodnější, neboť nemá tolik cukrů, udržuje zdravou váhu a je výhodnější při redukčních dietách. Zelenina obsahuje především vitamíny, minerály. Ty jsou důležité pro náš imunitní systém, zajišťují správnou funkci orgánů, správný růst a vývoj. Najdeme tu velké množství antioxidantů. Ty pomáhají chránit buňky před negativními vlivy, oddalují stárnutí, bojují proti nejrůznějším nemocem včetně obávané rakoviny. Preventivně nás chrání před chorobami srdce i celého cévního systému, zajišťuje správnou funkci střev, udržuje zdravou hladinu cholesterolu.

Je zelenina skutečně zdravá?

Dnes můžeme všude koupit mnoho druhů zeleniny, ale nejlepší prý je jíst tu z lokálních zdrojů. A hlavně využívat sklizeň z vlastní zahrádky, například:

  • Brokolice – stále ještě není v našem jídelníčku dostatečně zastoupená. Přitom prokazatelně pomáhá při rakovině prostaty, zajišťuje správnou srdeční činnost, působí preventivně na kostní dřeň, podporuje trávení, udržuje zdravé zuby, zvyšuje imunitu. Je tedy vhodná při redukčních dietách.
  • Celer – pomáhá při revmatismu, dně, depresích, využívá se při zánětech jater, ledvin i močového měchýře, má detoxikační účinky – ceněn je také jako afrodisiakum.
  • Červená řepa – zajišťuje pevné kosti, tkáně, pružnost cév i pokožky, povzbuzuje růst a sílu vlasů a nehtů, podporuje regeneraci organismu, doporučuje se jako prevence a léčbu rakoviny, je oceňovaným zpomalovačem stárnutí.
  • Mrkev – posiluje organismus a oči, pomáhá při vyčerpání, využít ji můžeme proti nespavosti, působí blahodárně na pleť, zabraňuje tvorbě akné, obsahuje mnoho vitamínů a minerálních látek.
  • Okurka – obsahuje velké množství vody, je močopudná, oblíbená při redukčních dietách, čistí krev, játra, ledviny i močový měchýř, dokáže zmírňovat revmatické potíže, je používaná i na potíže s prostatou.
  • Petržel – okysličuje organismus, podporuje funkci štítné žlázy i nadledvinek, používá se při nemocech močových cest, udržuje zdravé cévy, posiluje oči i zrakový nerv.
  • Rajče – obsahuje hodně vitamínu C, minerálních látek a antioxidantů – je účinný bojovníkem proti rakovině, zpomaluje stárnutí, ochraňuje cévní systém.
  • Zelí – dovede působit proti depresím, uklidňuje. Příznivě ovlivňuje nervovou soustavu, snižuje krevní tlak, cukr i cholesterol, posiluje srdeční cévy, zajišťuje imunitu, dokáže bojovat proti rakovině močového měchýře – kysané zelí má účinky ještě mnohem větší.

Související články