zdroj Pixabay

ZNOVUOBJEVENÉ TOPINAMBURY

In Poradna, Zelenina by walsla

Topinambury jsou díky svému širokému využití označovány plodinou nového století. Dají se využívat jako léčivo, jako netradiční zelenina i jako chutný pokrm. Jejich velkou předností je odolnost hlízy proti mrazu, což znamená možnost sklízet topinambury od podzimu, během zimy (pokud není zmrzlá půda) až po jaro. V současné době se pěstují bohužel dosud jen okrajově, objevíme je spíše na venkovských zahrádkách. Na svůj slavný návrat teprve čekají.

Topinambur nebo slunečnice

Slunečnice topinambur (Helianthus tuberosus) lidově se jí říká také sladký nebo židovský brambor, občas se můžeme setkat i se starším názvem jeruzalémský artyčok. Jedná se o jednoletou rostlinu, která se ale může na svém stanovišti udržovat hlízami. Dorůstá do výšky 1 až 4 metrů. Její nadzemní část je velmi podobná slunečnici roční. Žluté květenství je však drobnější (průměr kolem 10 cm). Na rovné dlouhé lodyze rostou chloupkaté listy. K podzemním výhonkům jsou pevně přirostlé protáhlé hlízy – ty jsou podobné bramborám, ale mají odlišnou chuť.
Rostlina pochází ze Severní Ameriky a její název vznikl podle indiánského kmene Topinamba. Evropané je objevili při osídlování kanadského pobřeží, do českých zemí se dostaly z Německa a během 30 leté války zachránily mnoho obyvatel před smrtí hladem.

Na zdravé topinambury se neprávem pozapomnělo

Na dlouhou dobu se na topinambury zapomnělo, ale v posledních letech už se začínají objevovat nejen v obchodech se zdravou výživou. Nacházíme je i na pultech marketů.

Hlavní prospěšnou látkou, kterou obsahují, je čistá vláknina, která zlepšuje činnost střev a celé trávicí soustavy. Díky inulinu snižují topinambury prokazatelně hladinu cukru v krvi, jsou tedy vynikající potravinou pro diabetiky, neboť neobsahují škrob jako běžné brambory. Hlízy dále obsahují velké množství minerálních prvků (železo, křemík, hořčík, draslík, fosfor, vápník…) a také vitamíny (např. A, B, H, D i C), které pomáhají například s kardiovaskulárním onemocněním, regulují krevní tlak, ale mají i spoustu dalších léčivých účinků.
K dalším účinkům patří antistresové a detoxikační (chrání játra, mírní žlučníkové koliky, čistí ledviny). Velmi často se používají také při redukčních dietách a léčbě obezity (hlízy totiž mají velmi nízký glykemický index).
Zvyšují schopnost koncentrace, působí i proti stresu. Zesilují odolnost organismu při infekcích a doporučuje se při rekonvalescenci i jako prevence proti artritidě, revmatismu, dně, a dokonce i proti osteoporóze.