zdroj Pixabay

ZELÍ SE PĚSTUJE JIŽ ČTYŘI TISÍCE LET

In Poradna, Zelenina by walsla

Stále častěji slyšíme nebo čteme o „superpotravinách“, které zaručeně obsahují velké množství zdravých látek. A ty jsou prý pro nás velmi důležité a prospěšné. Pokud je zařadíme do jídelníčku, podpoříme tím naše zdraví. Mezi tyto zázračné potraviny patří také zelí.

Lidé ho znali už v pravěku

Obyčejné zelí však není zdaleka tak obyčejné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Zelí je totiž jedinečnou zásobárnou důležitých vitamínů a minerálů. Kromě toho, že dlouho vydrží čerstvé, je navíc i levné. Patří k listové zelenině – jeho hladké listy jsou uspořádány do charakteristické velké kulaté hlávky, kterou pak konzumujeme.

Kromě našeho nejznámějšího hlávkového (Brassica oleracea var. capitata) nabízí dnes trh i protáhlé pekingské (Brassica campestris var. Pekinensis), anebo čínské (Brassica chinensis), to však hlávky netvoří.
Kdysi dávno v pravěku rostlo zelí v teplém Středozemí jako poměrně malý keřík. Ale velmi brzy se stalo jednou ze základních složek potravy lidí. Možná i proto, že se dalo v kuchyni všestranně využívat. A navíc se mohlo i dlouho skladovat, a to jak uchováním celé hlávky, tak i jednoduchým konzervováním. Zelí se během časů postupně šlechtilo, a tak si dnes můžeme vybrat z mnoha odrůd zelí bílého nebo červeného – všechny jsou chuťově vynikající.

Zelí patří mezi nejzdravější potraviny

Zelí patří k tak zvaným „superpotravinám“, zařadíme-li takové potraviny do jídelníčku, uděláme prý hodně pro své zdraví. A právě mezi tyto zázračné potraviny se zařazuje i „obyčejné zelí“.
Je totiž velkou zásobárnou vitamínů (hlavně se jedná o provitamin A, vitamíny řady B, dále C, E, D a K). Z důležitých minerálních látek obsahuje draslík, síru, sodík, železo, selen, vápník, ale i hořčík, mangan, fosfor a kyselinu listovou… Najdeme v něm samozřejmě hodně vlákniny i bílkoviny.

Nejzdravější je zelí kysané, které obsahuje například mnohem více vitamínu C, B 9 a K než to, které jíme zasyrova. Při kvašení se navíc tvoří látka cholin, která se podílí na metabolismu tuků a přispívá také k normální funkci jater.
(Superpotravina je vlastně marketingové označení potraviny s vysokým obsahem látek, které mají prospívat lidskému zdraví. Jde především o vitamíny a minerální látky.)

Vyžití v kuchyni

Možnosti úpravy hlávkového zelí jsou nepřeberné. Proto si je můžete dopřávat pokaždé v jiné podobě. Svá pozitiva má čerstvé, vařené, dušené i kvašené. Krouhané hlávkové zelí syrové se hodí do nejrůznějších zeleninových salátů, vařené nebo kysané zelí slouží převážně jako příloha. S čerstvým nebo kysaným zelím se kombinuje velké množství pokrmů. Najdeme ho v kuchyni německé, polské i české, maďarské, ukrajinské i ruské či skandinávské atd.