autor Nick Youngson

IMUNITNÍ SYSTÉM STRÁŽÍ NAŠE ZDRAVÍ

In Poradna by walsla

V zimních měsících nás běžně ohrožují časté chřipky, nachlazení, rýmy, záněty dýchacích cest. A infekci můžeme chytnout prakticky kdekoliv a kdykoliv. Příčinou bývá nejčastěji náš oslabený imunitní systém, který přestal pracovat tak, jak má. Také proto nám uzdravení trvá mnohem déle. Jak bychom měli náš imunitní systém povzbudit – tím se zabývá celá vědní disciplína.

Imunita v době pandemie

Zatímco v jiných letech si lidé mnohdy žádné starosti se svou nefunkční obranyschopností mnohdy ani nepřipouštěli, loňský a letošní rok však všem ukázal, jak velké nebezpečí lidstvu hrozí. Letošní zima přeje právě virům. A s aktuální hrozbou koronaviru se začínáme vracet k hlavním zásadám zdravého životního stylu.

Imunitní systém – strážce našeho zdraví

Imunita označuje schopnost organismu bránit se proti patogenům – činitelům, které mohou zapříčinit onemocnění hostitele (virus, bakterie, nádorová buňka). Imunitní systém kontroluje naše tělo, od vlastních buněk bezpečně rozeznává cizí vetřelce: bakterie, viry, parazity, nádorové buňky i další nepřátele. Jejich poznávacím znamením jsou povrchové struktury – říká se jim antigeny. Pak nastoupí celý zbrojní arzenál (především protilátky a bílé krvinky) a tělo s jeho pomocí nepřátelské cizince zničí .

Jak posílit imunitu

Obecně lze říci, že chceme-li posílit imunitní systém, musíme nejdříve začít s úpravou našeho životního stylu: Změníme stravování, dostatečně pijeme, omezíme stres, dopřejeme si dostatek spánku i odpočinku, důležitý je pohyb v přírodě, začneme s postupným otužováním.

Naše strava by měla být pravidelná, pestrá a zdravá, a jestliže během dne nepokrývá všechny důležité vitamíny a minerály, přidáme potřebné doplňky stravy na posílení imunity a na odolnost proti virům. Nejdůležitější pro správnou funkci naší obranyschopnosti je vitamín A, D a vitamín C v kombinaci se selenem a zinkem.
Probiotika jsou kultury živých mikroorganismů – živé bakterie z mléčného kvašení jsou obsažené v kysaném zelí a okurkách, selském jogurtu, kefíru, acidofilním mléku…). Zlepšují naši střevní mikroflóru v tlustém střevě, což je jeden z nejdůležitějších imunitních orgánů.

Otužování podle odborných studií skutečně snižuje nemocnost. Postupovat však musíme s rozvahou a pomalu, například při sprchování postupně snižujeme teplotu vody, na noc vypínáme topení, spíme u otevřeného okna, častěji větráme…