zdroj Pixabay

PESTRÁ STRAVA ZLEPŠUJE IMUNITU

In Bylinky, Poradna, Zelenina by walsla

Přirozenou obranyschopnost můžeme vylepšit nejen stravou a pohybem, ale také naší psychikou a způsobem života. Teprve při setkání s virovým onemocněním pak poznáme, v jaké kondici naše imunita právě je. Udržovat si silný imunitní systém je důležité bez ohledu na roční období, tedy nikoli jen v době nebezpečí nákazy.

Imunita, infekce a pestrá strava

U imunitního systému jde vlastně o to, aby bylo zabráněno rozvoji infekce v těle. Vysoký obsah potřebných látek je pak doslova vzpruhou pro zvyšování pro naši obranyschopnost. Ideální je pestrá strava obsahující velké množství zeleniny s potřenými vitamíny, minerálními prvky a živinami.

Jaké potraviny zařadíme do jídelníčku

V našem jídelníčku by neměly chybět potraviny, které imunitu přirozeně zvyšují. Některé si pěstujeme na zahrádce, jiné si můžeme koupit.
Bohatým zdrojem vitamínu C jsou červené papriky (obsahují ho víc než známé citrusy). Jsou zdravé, chutné a dají se do jídelníčku jednoduše zařadit.
Také citrusové plody jsou díky vitamínu C skvělým bojovníkem v boji proti chřipce a nachlazení – patří sem citrony, grapefruity, pomeranče i mandarinky.

Ořechy, a hlavně mandle obsahují spoustu látek, které mohou zabránit propuknutí nemoci.
Slunečnicová semínka díky zinku a antioxidantům výrazně posilují náš imunitní systém, a ještě k tomu zlepšují naši psychiku.
Pomáhat nám bude i brokolice, která obsahuje velké množství vitamínu A, C a také antioxidant glutathion, který dokáže bránit naše buňky před poškozením.
Plný železa, vlákniny, antioxidantů i vitamínu C je známý špenát, hodí se do salátů i k tepelnému zpracování.

Zapomenout nesmíme na významného bojovníka: česnek. Ten posiluje náš imunitní systém díky obsaženému selenu; používá se syrový i tepelně upravený, v omáčkách, polévkách i při zpracování masa.
Zázvor obsahuje aktivní látku gingerol, která dokáže snižovat riziko vzniku zánětu. Pptlačuje růst některých druhů bakterií a plísní, měli bychom ho užívat preventivně, dřív než vypukne infekce.
Podle posledních studií také kurkuma, slavné koření z Indie, posíluje naše tělo a imunitní systém.
Významným antioxidantem s protizánětlivým účinkem, který silně povzbuzuje imunitní systém je kiwi. Je důležité také pro pevnost tkání, kostí a zubů.
Bohatým zdrojem vitamínů a antioxidačních látek posilujících imunitní systém je papaya. Svým obsahem trávicího enzymu „papainu“ podporuje zdravou žaludeční a střevní činnost.

Jogurt, kefír, acidofilní mléko obsahují živé bakterie, které dokáží bojovat proti těm „špatným“. Pochutnáváme si na nich k snídani, svačině či k večeři.
Antioxidační látky obsažené v zeleném čaji jsou schopné účinně zneškodňovat kyslíkové radikály, a tím snižovat oxidativní poškození buněk.

Naše babičky nedaly dopustit na pořádný a poctivý vývar z kostí či drůbeže. Jejich zkušenosti potvrdily i moderní výzkumy. A takový vývar doplněný zeleninou, která navýší obsah živin a vitamínů, je impulsem pro imunitní systém a dovede zabránit rozvoji infekce v těle.

Na co si dát naopak pozor

Existuje taky řada jídel, která naopak imunitní systém oslabuje. Mohou to být některé léky, infekce (vir chřipky, mononukleózy, černého kašle…), ale i kouření či nesprávné stravovací návyky. Z potravin to jsou třeba sycené nápoje (útočí hlavně na játra a zvyšují krevní tlak), alkohol, jídlo a nápoje s vysokým obsahem cukru…